Dolomitok - Sas Pordoi
Dibona út, 500m IV-
Dolomitok - A Sas Pordoi nyugati fala
A nyugati fal
Dolomitok - Sas Pordoi - Dibona út (500m, IV-)
A Dibona út
Mászás dátuma
2005. október 1.
Sas Pordoi
Sas Pordói a Dolomitokban (Sella csoport) található 2950m magas hegy. 700 méteres nyugati falán először 1910-ben jutottak fel. A falat 2700 méter magasan kettéosztja egy törmelékpárkány, melyen a falból ki lehet sétálni, illetve melyről jó pár 2-300 méter hosszú út indul a csúcs felé (IV+ tól VI-ig)
Megközelítés
Budapestről Bécsen át Innsbruck-ba, majd a Brenner hágón át Bolzano felé végig autópályán. A Bolzanobe vezető útról Brixen után át kell térni az SS242 számú útra. (Canazei felé kell menni, de a Paso Sella, és Dolomiti szerepel az útirányt jelző táblán). A teljes távolság buadapesttől kb. 850 km
Miután átértünk a Sella hágón (Passo Sella, 2244m), néhány kanyar után egyből a szemünk elé kerül a Sas Pordoi lenyűgöző nyugati fala.
Dibona út
A Dibona út a nyugati fal legkönnyebb útja, melyet kettéoszt a fal felső harmadán lévő törmelékpárkány. Idáig zömében III-as, két kötélhosszon IV- -os, 500 méteres út vezet (83-as számú út könyvben). A párkány és a tető közötti 200 méteres szakasz zömében IV-es, IV+ -os kulcshellyel (84-es sz út a könyvben). Mi csak a törmelékpárkányig másztuk az utat.
Az út nem nittelt, néhány régi szög és egy - két standgyűrű jelzi, hogy jó helyen járunk.
Beszállás
A fal alatt számos kisebb parkoló található. Innen induljunk a 647-es számú turistaúton a Piz Boé felé, majd az első nem jelzett ösvényen hagyjuk el az utat jobbra, a fal felé. (adja magát, nem lehet eltéveszteni). A beszállás mellett közvetlenül egy nagy kőember található, de pusztán a falrajzból is könnyen meg lehet találni. A parkolótól a beszállás kb. 1 órás sétával érhető el.
Útleírás
Csütörtökön este fél hétkor indultunk Pestről és néhány alvással töltött óra után reggel hétre értünk a helyszínre. Reggeli, majd összecsomagolás után 10-kor indultunk a parkolóból. A beszállást könnyen megtaláltuk. Az út vonalvezetése egyértelmű. A harmadik kötélhossz után a traverzt is könnyű megtalálni, mert ennek első köztesét egy bent hagyott kötélgyűrű jelzi. Szerintem a második IV- -os kötélhossz az út kulcshelye. (Az utat nem mászócipőben, hanem Makalu bakancsban nyomtuk végig). A 12-ik kötélhosszban közelebbről is megfigyelhettünk egy kisebb kőomlást. (Az a hang, és a kövek által becsapódáskor kibocsátott szag nem felejthető...)
Jól haladtunk de az utolsó két kötélhosszban eltévedtünk. Rossz kivezető kéményben próbálunk felmászni. Mindketten megpróbáltuk, de rá kellett jönnünk, hogy ez nem egy hármas kémény, iszonyúan omlik, biztosítani sem lehet. Sötétedik. Már látjuk, hogy egy lámpával nem fogjuk tudni kimászni ma az utat. Visszaereszkedünk, és két kötélhosszal a kiszállás előtt bivakolunk. Nem tudjuk lehúzni a duplakötelet. Felpruszikolok, de a két kötél, nem párhuzamosan, egy nyomban fut, hanem egyik szára jobbról, a másik balról kerül meg egy jókora kőtömböt. (nyílván akkor állt elő ez az állapot, amikor megpróbáltuk lerángatni a kötelet). Te merre mennél?. Kimászom az utat és megigazítom a csomót. Leereszkedek, és megpróbáljuk lehúzni a kötelet. Nem megy, de aztán egyszer csak megmozdul. Lehúzzuk de eddigre teljesen besötétedett.
Felkészülünk első falban töltött bivakunkra. Van nálunk minden. Csak az éjszakai és a másnapi időjárástól tartunk. Az idő tiszta, a látvány lenyűgöző. Órákat, másfélórákat alszunk folyamatosan. (Tudtunkon kívül ezidő alatt, velünk egy magasságban (szintén két kötélhosszal a kiszállás előtt) a nyugati falon felvezető másik úton egy német pár tölti az éjszakáját. Ők reggel 7 - kor indultak de annyira el volt jegesedve a fal, hogy csak nagyon lassan tudtak haladni, így kénytelenek voltak a falban bivakolni)
Reggel hétkor hóesésre kelünk. (Végtére is októbert írunk.) Elindulunk jobbra, egy másik kémény felé, és két kötélhossz után kimászunk a falból.
Lejövet
Kb másfél óra alatt végiggyalogolunk a törmelékpárkányon és leértünk a Pordoi hágóhoz (Passo Pordoi). Innen toronyiránt mentünk az erdőben a parkoló felé, és kb. két óra gyaloglással elértük azt.
Irodalom:
Mauro Bernardi: Klettern in Gröden DOLOMITEN. ISBN:88-87272-21-2 (83-as számú út a könyvben)
Kalauz
Falrajz
Térkép
BalkánBivak | Email |
Ez az oldal megtalálható a http://www.balkanbivak.hu/2005-10-01_saspordoi.htm webhelyen
Utolsó módosítás: 2005. október 4.