Juliai Alpok (Szlovénia) - Debela Pec (2014 m)
Jesih-Potocnik út, 500 m, III-as/IV-es

• Kötélhossz: kb 12
  • mászóidő: Kalauz szerint 3-4, nekünk 6 óra
  • Beszállás: 1,5 óra (500 m szint) a kocsitól
  • Lejövet: jelzett turistaúton (kb. 3 óra)
  • Első megmászás: 1928
Megközelítés

"Végre újra utazom, elmegyek a hegyekig
Plédemet majd lerakom, ott leszek majd hetekig"

Hallgattuk Jurij nótáját miközben átsuhantunk a szlovén magyar határon. Semmi 40-es tábla csak Welcome to Slovenia. Ennek, és az új autópályáknak köszönhetően a háztól a falig tartó utazás nem tartott tovább, mint 5 óra, és ez még csökkenni fog, ha befejezik a szlovén oldalon az autópályát. Ideje újra felfedezni a Juliai Alpokat!

A beszállást úgy közelíthetjük meg a legjobban, ha  Mojstrana-ból autóval felmegyünk a Krma völgyben található Kovinarska koca menedékházig is itt a parkolóban letesszük. Az északi fekvésű fal a háztól nem nagyon látszik, de mindjárt leírom hogyan található meg.

Beszállás

A beszálláshoz az ösvény a Kovinarska koca menedékház háta mögül indul. A menedékháztól induljunk a WC felé majd kövessük az ösvényt, ami egy melléképület mellett halad. Ez az ösvény vezet a Debela Pec beszállásához. (Az ösvény sokszor elágazik, de szerintem minden út a falhoz vezet. Egyszer kereszteztük a patakot, - ami nem tűnt logikusnak- de elértük a fal alját) Az út a parkolóból a fal aljáig kb. másfél óráig tartott ami alatt 500 méter szintet emelkedünk

A fal alján emléktábla látható és a beszállás e táblától balra indul.

Útleírás
Az első kötélhossz (kötélhosszak) nagyon gusztustalanok. Ahhoz túl egyszerűek, hogy elővegyük a kötelet, de ahhoz túl magasak, hogy leessünk. Törékeny kőzet, csúszós füves sáros fal.

Miután befordulunk egy torony mögé, már jobb lesz a fal. Eltűnnek a füves szigetek I-II-es utakon haladunk mígnem elérünk egy kicsi amfiteátrumba. Az igazi mászás innen kezdődik. Először egy III-as, majd 2 II-es kötélhossz, aztán következik az út kulcshelye, a IV-es kémény.  Az első két akasztás még sima, a kiszállás már nehezebb. Csúszós, algás fal, lötyögő száz éve bent hagyott szög. A kéményből jobbra kell kiszállni (Ha a fallal szemben állunk) és a kiszállás felett kb 5 méterrel található a stand (A kéménytől jobbra.)

Az út innentől még 2-3 kötélhosszig nem a kéményben megy, hanem tőle jobbra, majd utána visszatér a kéménybe.

Ez után következik egy IV- os kötélhossz, majd innen lehet elágazni: balra kicsit lefelé egy III-as út, balra sréhen felfelé egy IV- -os. (Itt készült az itt látható videó) Mivel mi nem találtuk a III-ast maradt a IV- -os, ami egy reibungos táblán indul, amit egy repedésen keresztül lehet majd elhagyni. Innen séta a csúcsig.

...

Szeptember végén jártunk, amikor megmásztuk a falat. A parkolóban 6 fok, és azt kell, hogy mondjam, hogy végig fáztunk a falon. Csak kicsit fújt a szél, ami éppen elég volt ahhoz, hogy a szó szoros értelemben vacogjon az ember a standban. Kifejezetten büntetésnek éreztük, ha biztosítani kellett.

El is követtem egy iskolahibát: mikor felértem a standba szorítónyolcas helyett félszorító nyolcassal kötöttem ki magam a falhoz, majd amikor beledőltem konstatáltam, hogy nem tart. Szerencsére volt alattam 2 méterrel egy párkány, ami megfogott.

A fal végig omlós, törős volt. Nem mertünk belefogni a nagy fogásokba, mert féltünk, hogy kitépjük, helyette inkább a nagyobb, kompaktabb táblákon kerestünk kisebb fogásokat.

Biztosíthatóság: Nittet, fix szöget ne keress, mert egy sincs. Helyette egy két régi rozsdás vasszög van ott, ahova be tudtak verni. Sokszor lötyögnek. Lélekmelegítőknek jók, de nem szívesen esnék beléjük. Ékeket, friendeket viszont tudtunk használni ott ahol lehetett.

Lejövet
A turistaúton kb. 2-3 óra alatt visszasétálhatunk az autóig
Felhasznált irodalom:
Tine Mihelic - Rudi Zaman: Slovenske Stene. ISBN 961-6463-47-0 (szlovén nyelvű kalauz a Juliai Alpok falairól)
BalkánBivak | Email |
Ez az oldal megtalálható a http://www.balkanbivak.hu/2007-08-04_dolomitok.htm webhelyen
Utolsó módosítás: 2007. október 22.