Juliai Alpok (Szlovénia) - Mala Mojstrovka(2332 m)
Butinarjeva kuloár (200m, 40°/50°, II-III/2, 2332 m)
Mala Mojstrovka - cssúcsfotó
Lavina után
Mászás dátuma
2009. január 17.
Kővári Attila
Mala Mojstrovka - Butinarjeva kuloár

• 40°/50°, II-III/2
  • Hossz: 200 méter
  • Beszállás: 3 óra (500 m szint) a kocsitól (Koca na Gozdu menedékháztól).
  • mászó idő: 2-3 óra (csak a kuloár)
  • Kuloár végétől a csúcsig: 2 óra (sível)
  • Lejövet: jelzett turistaúton (kb. 3 óra)
  • Első megmászás: 1928
Megközelítés
Az ösvény a kuloárhoz a Vrsic hágótól indul. (Kranjska Gora-tól 12 km, Budapesttől 540 km) Amikor erre jártunk az út nem volt letakarítva, csak a koca na Gozdu menedékházig. Innen gyalog (túrasível) folytattuk az utat a beszállásáig
Beszállás
A kuloárhoz vezető út a Vrsic hágótól indul és nem téveszthető el. Lásd ezt a képet. Sível jó darabig fel tudtunk menni, de vége felé már olyan meredekké és jegessé vált a terep, hogy inkább lecsatoltuk, és a hátunkra kötöttük a lécet
Útleírás
Január 17-én, amikor itt jártunk, a hó még nem volt eléggé megkeményedve ahhoz, hogy rendesen mászni lehessen. Az első embert még megtartotta, de az utolsó már csak kapargatta a hágóvassal a sziklát, hátha talál valahol egy kis jeget.

Biztosítani sehol nem tudtunk. (kivéve a kiszállásnál egy kb. 20 méteres átmászást, amit viszont teljesen szükségtelen volt.)

A kuloár tetején aztán felcsatoltuk a sít és felsíztünk Mala Mojstrovka tetejére.

Lejövet
A turistaúton visszasíeltünk egészen a Koca na Gozdu menedékházig
Felhasznált irodalom:
Gregor Kresal: Zimski vzponi. ISBN 961-6027-47-6 Szlovén nyelvű kalauz a Juliai Alpok jégfalairól.

További info:

Lavina

Gondolkodtam róla, hogy leírjam-e, de leírom. Hátha tanul belőle valaki. Nagy barmok voltunk. Szombaton megküldtük a Butinarjeva kuloáron keresztül Mala Mojstrovka-t így vasárnap 11-ig maradt még egy kis időnk. Tudtuk, hogy aznap már nem lesz nagy mászás, de még el akartunk menni jegezni indulásig a közeli falakhoz.

Korán keltünk. A szél úgy üvöltött, hogy már biztosra vettük: aznap nem fogunk jeget mászni. Nem baj, legalább megkeressük a jegeket, hogy ne legközelebb kelljen szívni vele.

Odaértünk a falakhoz és láttuk, hogy a szél folyamatosan fújta le róluk a havat. "Tiszta Omega koncert" mondta Tibor haverom. De nem féltünk. A szlovén meteorológiai szolgálat lavina előrejelzése szerint 1-es fokozatú jelzés volt érvényben, (A legalacsonyabb, azaz a hó erőskötésű és stabil) és arra gondoltunk, hogy a sziklafalon úgy sincs annyi hó, hogy az problémát jelentsen...

Továbbmentünk. Útközben találtunk egy jégbarlangot. Bemásztunk. Épp a hágóvasam csatoltam, amikor átszáguldott felettünk a lavina. Mindketten jártunk magashegyi tanfolyamra, és tudtuk mit kell csinálni. De én csak eltakartam az arcom...

Amikor alábbhagyott a lavina üvöltöttem egyet, hogy Töki megvagy? És éreztem, hogy valaki elkap. "Töki" nem látott semmit, csak a hang után ugrott, hogy nehogy benyomjon a hó a jégbarlang aljába.

Még egy hullám, aztán csend lett. Megúsztuk. Átszáguldott a lavina a fejünk fölött és nem tömte el teljesen a barlang bejáratát. Elment 3 darab sí fókástul, 4 síbot és két jégcsákány. A megmaradt síből csak a csőre látszott ki, ahogy a bal oldali ábrán látható.s

BalkánBivak | Email |
Ez az oldal megtalálható a http://www.balkanbivak.hu/2007-08-04_dolomitok.htm webhelyen
Utolsó módosítás: 2007. október 22.